holding-profile.jpg
 

Edith Ronse

1988

Beeldend kunstenaar.

Tekst - Stefaan Van Biesen

Edith Ronse toont ons vaak sculpturen waarbij zij delen van het menselijk lichaam heeft geïsoleerd in een bevroren, stilstaande handeling. Lichaamsdelen die bedacht worden geconstrueerd in een gefragmenteerde situatie.

In een wereld die letterlijk overspoeld wordt door beelden van oorlogsgruwel is daardoor een associatie met 'amputatie' niet ondenkbaar en kan het oeuvre van Edith Ronse, ondanks een uitgepuurde esthetiek, voor sommigen verontrustend en confronterend werken. Toch is dit gegeven louter schijn, bedrieglijk zelfs, want binnen het sculpturale veld van haar werk ontstaat er onderhuids een intens menselijk spanningsveld: een arm reikt naar de ruimte rond zich, spant zich onmerkbaar op, in de hand een koperen ring dragend als verbindende geleider. Het is een wachten, een aarzelen, een verstilde aanzet tot een komende plotse beweging. Zo tonen een paar benen op een sokkel een mentale veerkracht die naar binnen is gericht.

Door deze ruimtelijk vorm gegeven handelingen wordt het gemis van het lichaam zelf versterkt maar niet ontzenuwd en lijken ze eerder archetypes van geconcentreerde (in)spanning en subtiele dynamiek. Het mysterie schuilt net in het geïsoleerde gebeuren. In de beperking van het getoonde, wordt de handeling daardoor bijna een ritueel gebeuren met een te gissen intentie, een daad met een diepere menselijke betekenis die ons net ontglipt, de stilte van een ingehouden adem, een vastgehouden seconde in een onbenoembare artistieke performance.

Deze 'bevrorenheid', (en eigen aan het wezen van de beeldhouwkunst), lijkt op het eerste zicht zeer herkenbaar als een klassiek, historisch, esthetisch gegeven, maar het zet de toeschouwer op het verkeerde been. Het gedegen ambacht van de beeldhouwster verdwijnt op de achtergrond om de subtiliteit van de handeling zichtbaar te maken. Deze verbeelde verstilling heeft een grote affectie met de taal van het Fin de Siècle: een handeling die met een 'sacraal' aura is omgeven. Daardoor heeft het op een hedendaagse wijze veel gemeen met bijvoorbeeld het werk 'Du Silence' van Fernand Khnopff [1858-1921] en o.a. zijn zeldzame sculpturen: wat men meent te zien is niet wat men werkelijk ziet. De ware werkelijkheid kan maar fragmentarisch in zijn volheid getoond worden.

Het is alsof Edith Ronse het lichaam opdeelt om het voluit te laten spreken. Over de tijdloze schoonheid van het mens zijn, de verwondering van het corpus, de draagkracht van ons Zijn in al onze menselijke betrachtingen. Alsof ze met de woorden van schrijfster Conny Palmen ons toefluistert: 'Leven is magisch!'

Stefaan van Biesen Melsele 27.12.2016 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tentoonstellingen

2017, Oktober, Den Haag, Art The Hague

2017, Augustus, Frankrijk-La Romieu, Elles ont des ailes

2017, Juli, Oostende, Caps-All at Sea    

2017, Juli, Watou, Kunstenfestival Watou

2017, Januari, Sint-Niklaas, No Modulor No More 

2016, April, Gent, BuitenBoord

2016, Januari, IKO-expo vitrine

2015, Mei, Knokke, Tentuinstelling

2015, Februari, Brussel AAF

2014, Oktober, Oostende, Ik-Jij-Wij

2014, Juni, Antwerpen, Galerie ‘Musee Kums’

2014, Mei, Antwerpen, Magmacrowded

2014, April, Antwerpen, Workplace

2014, Februari, Brussel, AAF

2013, Juni, Mechelen, D.ART

2013 Juni, Antwerpen, Secondroom

2013 Mei, Beveren, ‘Ab homine creatum’ Beeldenpark Hof Ter Saksen

2013 April, Factorettes, gallery weekend, Berlijn

2013 Maart, Geel, De Halle

2013 Maart, Malle, Gratis inkom

2012 Juni, Antwerpen, Fabricage

2012 April, Antwerpen, Labdo

2012 April, Antwerpen, Vzw Untitled Galerij

2012 Februari, Aarschot, Het Gasthuis

2011 Oktober, Antwerpen, Kievitsnest

2011 Maart, Ham, Boothuis Brauhaus

2010 December, Gent, Flanders expo - The border

2010 Augustus, Antwerpen, Maagdenhuis 

2010 Juli, Leuven, Cypres galery

2010 Juni, Antwerpen, Final 10

2010 Maart, Antwerpen, l'abondance 2010 April, Leuven, Cypres galery 

2010 Januari, Antwerpen, Mark Macken

2009 December, Breda, lokaal 01

2009 May, Antwerp, Galery Insularte 2009 Juni, Brussel, Flagey 

2009 Mei, Knokke, Tentuinstelling

 

Curriculum Vitae

2006-2009 Beeldhouwen-Ruimtelijke kunst Sint Lucas Antwerpen

2009-2010 Master Vrije Kunsten Sint Lucas Antwerpen

2010- 2012 Lerarenopleiding Artesis Hogeschool te Antwerpen

2010-2015 Freelance gids bij Rasa en workshops voor Artforum

Vanaf 2015 docent beeldhouwen in SASK (stedelijke academie Sint-Niklaas)